Panopticum

Nord-Europas minste teaterscene –
Énmannsteater for alle aldre

Forestillingene spilles på norsk, svorsk, nederlandsk, engelsk, tysk, fransk og italiensk.

Vårt spesiallagede titteskap har 4 små glugger, én til hver tilskuer.
Hver visning tar ca. 6 – 7 min. og spilles fortløpende i 3 til 5 timer per dag.
Inni titteskapet spilles mikroteater.
Formen er basert på en nå nesten utdødd tradisjon fra Lille-Asia og Midt-Østen.

Vårt Panopticum er i høyeste grad inspirert av barneboka ”Vidunderkassen” (tysk, Der Wunderkasten) av syrisk-tyske Rafik Schami.
I denne boka beskriver han den utdøende teaterformen:
En gammel mann reiser rundt med en teaterkasse, men ingen er interessert lenger. Heller ikke barna. Og den nedslitte kassens innhold begynner å falle fra hverandre …
I denne gamle teaterformen ble historien fortalt mens tegninger ble vist på papirrullen i titteskapet.

Fusentasts versjon er beriket med Jaap den Hertogs scenografiske og dukketeatertekniske oppfinnelser.

Og han forteller ikke bare. Han spiller alle karakterer, fører sine små papirdukker ved hjelp av et sinnrikt system av snorer og fremtrekk, lys og lyd, og holder samtidig øyekontakt med ventende lyttende tilskuere.

Panopticumforestillinger

Hittil har vi laget 4 forskjellige Panopticumforestillinger, hvor Elin Hassel Iversen har regi/dramaturgi, og Jaap den Hertog står for konsept, oppfinnelser, utførelse og spill.
Snekring av Panopticum: Kristin Giske
Ulike kunstnere er knyttet til de ulike forestillingene. Se under.

Koseputa i Paris

Kalle er helt vill etter Koseputa si. Han klarer seg ikke uten. Ikke engang når han drar til Paris med sin datter Sofie.
Alt går bra inntil Koseputa faller ned fra Eiffeltårnet … Her er den utrolige fortellingen om hva som skjer etter putas seilas gjennom luften.

Kalle og Sofie bruker resten av feriedagene sine til å spore opp Koseputa.
Det hender at de befinner seg like i nærheten. Det er vi tilskuerne klar over, men det vet jo ikke de to. Stakkars Kalle er av og til sammenbruddet nær. Sofie holder stort sett motet oppe. Vi følger dem, mens de møter et interessant tverrsnitt av Pariserbefolkningen. 

Plutselig kommer dagen da Sofie og hennes Pappa er nødt til å ta flyet tilbake til Sverige, og til Mamma. Vil de finne puta?

Hittil har den blitt spilt på norsk, engelsk, fransk, italiensk, engelsk og nederlandsk på festivaler og gjestespill i Norge, Danmark, Nederland, Belgia, Frankrike og Italia.

Laget etter boka Koseputa i Paris av Arne Norlin og Håkan Jaensson.
Dramatisert og regissert av Elin Hassel Iversen.
Tegninger av Gunna Grähs, bearbeidet for Panopticum av Coby Omvlee.
Produsert, montert og spilt av Jaap den Hertog.

Takk til Kulturrådet for støtte i 2018: 
Gjennoptakelse for Brunnen, Sveits og
formidling/gjestespill i Ravenna, Italia.

Titranic

Teater Fusentast forteller historien om hva som hendte 6-åringen Ole Myrseth fra Kristiansund under den forferdelige ulykkes-natten, fredag 13. oktober i 1899. For alle fra 5 år.

Vi er på Titran utenfor Frøya i Sør-Trøndelag. Det koker av sild ute på Frohavet. Lille Ole Myrseth fra Kristiansund får være med far på fiske. Så kommer stormen. Denne sanne historien er bygget på det som hendte da stormen overraskende kom og mange fiskere mistet livet i bølgene. Og om hvordan Lille Ole overlevde.

Den virkelige Ole ble etterhvert en rastløs eventyrer, med et liv fullt av mer eller mindre risikable opplevelser. Vi hadde æren av å spille Titranic på Hitra for hans barnebarn. En finfin opplevelse.

Scenografi, basert på gamle kobberstikk: Gunnar Fretheim 
Illustrasjoner og papirdukker: Inka Lill  
Oversettelse tysk: Sonja Omvlee
Oversettelse italiensk: Cinzia Marini 
Oversettelser til nederlandsk og fransk: Jaap den Hertog

Titranic 2

Spesialversjon som er tilpasset syke barn. Istedenfor fire kikkehull er det her tilrettelagt for tilskuere som er sengeliggende.
Spilles i rolige omgivelser, f. eks. på sykehus, for 1 – 2 barn av gangen.

Nora – The Moving Picture Show 

For festivalkafé, teaterfoajé o.l., helst om kvelden når alle barn har lagt seg.

Kjente stjerner viser uante sider ved sitt familieliv, i et globalt perspektiv.
På oppfordring fra Ibsen-elskere i Landsforbundet Teatrets venner har valget falt på ”Et dukkehjem” til denne maratonforestillingen på hele 7 min. Panopticumets interiør er blitt omskapt til det Helmerske hjem med tilstøtende herligheter, i god Fusentast-stil.

Helmer er langt ifra en staselig kar, og han har det ikke bra med det. Han ønsker seg utseende til en muskelmann. Dertil trenges plastiske operasjoner i massevis, noe som er svært dyrt. Lerkefuglen Nora skaffer seg et lån for å finansiere de skyhøye operasjonsregningene. For å få tilgang til lån er hun nødt til å forfalske signaturen til sin nylig avdøde far. Men hun må skjule dette med løgn og tarantelladans for Helmer. Vil det vidunderlige skje? 

I rollene finner vi:
Helmer: Rowan Atkinson/ Arnold Schwarzenegger
Nora: Pamela Anderson/ Brigitte Bardot
Fru Linde: Liv Ullmann
Krogstad: Sean Connery
Dr. Rank: John Lennon
Barna: Michael Jackson, Shirley Temple, Macauley Caulkin

Et Fusentastisk low-tech sensurround lys- og stereolyd-anlegg garanterer en fargerik figurteateropplevelse full av overraskelser for et voksent og/eller ungdomspublikum. 
Forestillingen har vært en favoritt på mange internasjonale teaterfestivaler bl.a. på to Ibsenfestivaler ved Nationaltheatret i Oslo. 
Spilles på norsk, engelsk og nederlandsk.

Elin Hassel Iversen har skrevet en artikkel om produksjonen av Nora – The Moving Picture Show i boka Ibsen og figurteatret, Figurteatret og Ibsen som Anne Helgesen er redaktør for.

Scenografi, illustrasjoner til dukkene: Leiken Vik
Scenografiassistent: Alex Aga Ulvestad

1000 år i boks

Den aller første Panopticum-forestillingen: Trondheims 1000 års historie på fem minutter, ble laget til byens 1000-årsjubileum.
Spilles av naturlige årsaker ikke lenger.

Regi, dramaturgi: Elin Hassel Iversen
Konsept, sceneteknikk, oppfinnelser, produksjon og oversettelser: Jaap den Hertog
Snekring av Panopticumscenen: Kristin Giske
I tillegg kommer et eget forfatter/tegner-team til hver ny forestilling.